نکته بسيار مهم

سایت کربلایی حسن توزی بندر گناوه

نکته بسيار مهم در قسمت قبل گفتيم که چگونه مبتدي يک برنامه کوتاه را از روي يک نوار تقليد کند و آن را در مجلس پياده نمايد. نکته بسيار مهم اين است که برنامه کوتاهي که از روي نوار تقليد شده ، کجاي مجلس خو

نکته بسيار مهم

نویسنده ی این مطلب: سایت کربلایی حسن توزی
تاریخ ارسال مطلب: شنبه 25 شهریور 1396
مطلب در موضوعاتآموزش مداحی ، شروع مداحی ،
نکته بسيار مهم

نکته بسيار مهم
در قسمت قبل گفتيم که چگونه مبتدي يک برنامه کوتاه را از روي يک نوار تقليد کند و آن را در مجلس پياده نمايد. نکته بسيار مهم اين است که برنامه کوتاهي که از روي نوار تقليد شده ، کجاي مجلس خوانده شود که تشخيص آن به ندرت از طرف مبتدي درست از آب در مي آيد و بايد حتما با صلاح ديد استاد باشد . چون آن مجلسي که در نوار اجرا شده با آن که شخص مبتدي مي خواهد پياده کند ، بسيار فرق دارد زيرا خواننده نوار يک خواننده تواناست و به فراخور مجلس خود ، شعر را تحويل مستمع مي دهد و مجلس را اداره مي کند.
همچنين آن مجلس بسيار بزرگتر از مجلس شماست و امکان دارد اين کليشه کاري شما در اين مجلس کوچک ، جواب ندهد . اگر قرار است شعري در ده مجلس خوانده شود ، ده بار نيز بايد خواندن ان به تناسب مجلس تغيير کند. اما معمولا شخص مبتدي دوست دارد شعري که مي خواند ، فورا روي مستمع تاثير بگذارد و او را منقلب کند و به همين خاطر سراغ تقليد از نوارهاي پرشور و التهاب و قسمت هاي پرسوز و گذار آن مي رود اما به محض خواندن آن در مجلس کوچک ، فرد مي بيند که نتيجه اي که در نوار بود ، اينجا به عمل نيامد.
دليل آن بسيار واضح و روشن است زيرا شما فقط آن را پياده کرده و تقليد نموده ايد اما نه شما به مهارت خواننده نوار هستيد ، نه مجلس شما به خوبي و آمادگي آن مجلس از مستمعين است و نه از شما آن گونه خواندن را به عنوان يک مبتدي مي پذيرند. پس انتظار نداشته باشيد مجلس شما هم مثل آن نوار بشود .
ثانيا در انتخاب قطعه مورد نظر نوار هم بايد بسيار دقت کرد ، اين قطعه تقليدي به هيچ وجه نبايد روضه باشد چه انکه روضه خواني مقوله اي بسيار مهم است که مرحوم حاج ملا حسين مولوي ، استاد بزرگ مداحي ، مبتدي ها و خيلي از با تجربه ها را از آن منع مي کردند و مي فرمودند که اگر بتوان مجلس را با شعر اداره کرد بهتر مي باشد و قداست و حرمت آن روضه حفظ مي شود زير همان طور که گفتيم شخص مبتدي اگر استاد نديده باشد ، يک نوع حرص و ولعي به خواندن و اشک گرفتن دارد که بايد مهار شود.
همچنين قطعه اي که انتخاب مي کنيد حتي المقدور شور هاي سنگين نيز نباشد زيرا در مجالس کوچک ، دادن اين ذکر ها درست نيست و باعث نامنظم شدن شور مي شود و نيز انتخاب نوحه و واحد سنگين خواندن هم صحيح نمي باشد چون اينها مهارت خاصي مي خواهد که با تغيير مجلس و مستمع تفاوت مي کند.
بهترين قطعه اي که مي توانيد از نوار برگزينيد قسمت هايي است که خواننده نوار آن را در ابتداي نوار با آرامش در سکوت مجلس و پرده هاي پايين مي خواند .
البته بايد مداح بهتري کنار شما باشد که به محض نا منظم شدن مجلس توانايي جمع کردن آن را داشته باشد که موجب به هم خوردن مجلس و سر افکندگي شما نشود.
خلاصه مطلب اينکه تا چهار پنج سال اول ، شخص مبتدي است و نبايد از استاد جدا شده و شاگرد صرف محسوب مي شود. بايد بي چون و چرا توصيه هاي استاد رو گوش کند و در تمام اين مدت از نوار گوش کردن و شرکت در محافل غافل نشود . به قول يکي از ذاکران طراز اول تهران مداحي صد فن دارد که خواندن يکي از آنهاست و بايد تمامي اين فنون با گذشت زمان فرا گرفته شود.

راهنمايي
به توصيه يکي از اساتيد بزرگوار تمرين صرف سودي ندارد و شخص بايد اين تمرينات و توصيه ها را در خواندن اگر چه براي يک نفر به کار بندد که خواندن هفته اي يک مرتبه براي شخص مبتدي الزامي است

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش