متن مصاحبه با یک مداح آذری زبانی قسمت ۳;

سایت کربلایی حسن توزی بندر گناوه

قسمت ۳; یک مداح چه چیزهای دیگری را باید بداند؟ لازم است که یک مداح حتما قرآن را خوانده باشد، بشناسد و به آن واقف باشد. این در حالی است که بعضی ها حتی نمی توانند آن را روخوانی صحیح کنند. باید احادیث و روایات را به درستی خواند و بتوانند مقتل خوانی کنند و آن را به خوبی روایت کنند نه اینکه چیزی بلد نباشند و فقط پیاز داغش را زیاد کنند. نظرتان درباره استفاده از ابزار آلات موسیقی در مداحی که در سال های اخیر رواج پیدا کرده چیست؟ بنده به عنوان یک خواننده موسیقی، در نوحه خوانی از ابزار و آلات موسیقی غیرمعمول استفاده نمی کنم. همان طبل و سنج را که

متن مصاحبه با یک مداح آذری قسمت ۳

نویسنده ی این مطلب: سایت کربلایی حسن توزی
تاریخ ارسال مطلب: چهارشنبه 29 مرداد 1393
مطلب در موضوعاتاطلاعات بیشتر ، متن مصاحبه با یک مداح آذری ،
 متن مصاحبه با یک مداح آذری قسمت ۳

 قسمت ۳;

 

 یک مداح چه چیزهای دیگری را باید بداند؟

 

لازم است که یک مداح حتما قرآن را خوانده باشد، بشناسد و به آن واقف باشد. این در حالی است که بعضی ها حتی نمی توانند آن را روخوانی صحیح کنند. باید احادیث و روایات را به درستی خواند و بتوانند مقتل خوانی کنند و آن را به خوبی روایت کنند نه اینکه چیزی بلد نباشند و فقط پیاز داغش را زیاد کنند.

 

نظرتان درباره استفاده از ابزار آلات موسیقی در مداحی که در سال های اخیر رواج پیدا کرده چیست؟

 

بنده به عنوان یک خواننده موسیقی، در نوحه خوانی از ابزار و آلات موسیقی غیرمعمول استفاده نمی کنم. همان طبل و سنج را که عرف بوده اند مورد استفاده قرار می دهم و شاید هم اصلا استفاده نکنم. در سال ۷۷ آلبوم عاشورایی «تغمه های عاشورایی» را منتشر کردم که در آن به همین شکل از ابزار آلات و سازهای(سنج و طبل) معمول استفاده شد. این آلبوم را بیشتر به منظور آشنایی جوانان با مداحی منتشر کرده بودیم. بنده بعنوان مداح نه چیزی کم می کنم نه زیاد و به اصالت ها پایبندم. چون معتقدم این هنر از گذشتگان به ما رسیده و نباید کم و زیاد شود ،و بعنوان یک سنت نیکو ،دست نخورده به آیندگانمان منتقل شود. . مداحی در مقام اهل بیت ارج و قرب بالایی دارد و ما حق نداریم با کمک ادوات موسیقی نامتعارف ،مردم را جذب کنیم؛ چرا که استفاده از ابزارآلات نامتعارف موسیقی باعث می شود،که ناخواسته مداحی بسمت میکس شعر با اکثر سازهای نامتعارف ،شود،و مقام اهل بیت(ع) رعایت نشود و ما نه تنها خدمتی نمی کنیم، بلکه ضربه بزرگی به این هنر و سنت می زنیم و شاید در واقع میتوان این را گفت که صد سال دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

پایان✔

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش