\\\\\\\\\\\\\\\\ابوطاهر گناوه اي

سایت کربلایی حسن توزی بندر گناوه

درباره ابوطاهر گناوه اي و مبارزه با خليفه عباسي : پاک اندیشی و حقیقت جوئی و مخالفت با ظلم وستم و نشان دهنده فسق فجور و حیله و تزویر خلیفه . انسان وقتی که نامه ابوطاهر به خلیفه را به دقت می خواند تعجب می کند که چرا برخی از مورخان این گونه درباره ی ابوطاهر قضاوت کرده اند . ابوطاهر که پرورش یافته دامان ابوسعید است هیچگاه از جاده تقوی وفضیلت و درست اندیشی به دور نیفتاده و اگر به ضرورت دست به غارت حجاج زده یا به قول خلیفه به سوختن مساجد اقدام می نموده است کاروانهای حاج بیشتر از عمال ومأمورین وجاسوسان خلیفه شکل می گرفت و به همراه این کاروانها باج و خراج و مال

\ابوطاهر گناوه اي

نویسنده ی این مطلب: سایت کربلایی حسن توزی
تاریخ ارسال مطلب: دوشنبه 03 شهریور 1393
مطلب در موضوعاتاطلاعات بیشتر ، ابوطاهر گناوه اي ،
\ابوطاهر گناوه اي

درباره ابوطاهر گناوه اي و مبارزه با خليفه عباسي : پاک اندیشی و حقیقت جوئی و مخالفت با ظلم وستم و نشان دهنده فسق فجور و حیله و تزویر خلیفه .

انسان وقتی که نامه ابوطاهر به خلیفه را به دقت می خواند تعجب می کند که چرا برخی از مورخان این گونه درباره ی ابوطاهر قضاوت کرده اند . ابوطاهر که پرورش یافته دامان ابوسعید است هیچگاه از جاده تقوی وفضیلت و درست اندیشی به دور نیفتاده و اگر به ضرورت دست به غارت حجاج زده یا به قول خلیفه به سوختن مساجد اقدام می نموده است کاروانهای حاج بیشتر از عمال ومأمورین وجاسوسان خلیفه شکل می گرفت و به همراه این کاروانها باج و خراج و مالیاتهای هنگفتی که به زور از رعایای مستمند دریافت می شد حمل گردیده و در بازگشت از حج به خزانه بغداد روانه می شد و منظور از مساجد همان مساجد فرمایشی است که منافقان و حامیان متملق خلیفه می ساختند و منظورشان از ساختن مساجد ضرر رسانیدن و ترویج کفر و تفرقه انداختن بود . ومسجد آنها مسجد ضرار گونه بود.

 

گروهی دیگر از مورخان حقیقت رفتار و اعمال ابوسعید و پسرش را چنانکه بوده اند بازگو نموده اند نوشته های صادقانه کسانی چون ناصرخسرو ،مسعودی ،زکریای قزوینی ،ابن فقیه همدانی ،یاقوت حموی ،خواجه رشید الدین فضل الله و مخصوصاً نویسنده گرامی و محقق شهیر بوشهری دکتر سیدجعفر حمیدی درباره این مردان و راهشان در خور توجه است .

 

خط مشی این نوشته،غبار زدائی از چهره واقعی ابوسعید و ابوطاهر است تا آنجا که ممکن است .باشد که در آینده محققان در مورد این دو شخصیت بیشتر تحقیق کنند تا نسل آینده این دو دادمرد را آنگونه که بوده اند بشناسند .

 

امید است که دراین مختصر، حق مطلب ادا شده باشد ،هرچند که مطالب نگفته بسیار است .

 

محل تولد ابوسعید گناوه ای :

 

حسن بن بهرام مکنی به ابوسعید ومعروف به ابوسعید جنابی یا گناوه ای در گناوه قدیم متولد شد.

 

ناگفته نماند که گناوه قدیم در شمال گناوه فعلی قرار داشته است.از این شهر قدیمی اکنون نقاطی به اسامی«تیرسول»،«عبد امام»،«تل گوری»،«تل مناره»،«تل امام زاده»،و«بتون» باقی مانده است.

 

با توجه به کشفیات باستان شناسی ونیز وجود آتشکده ها وبازمانده طاق نماها ومهرابه ها،قدمت این بندر به پیش از اسلام وظاهرا به دوره عیلامی(ایلامی ها)می رسد.

 

این بندر قدیمی در سال19هجری قمری توسط عثمان بن ابی العاص به صلح فتح شد.از این بندر که از لحاظ بازرگانی نیز شهرت دارد افراد نامداری برخاسته اند که ابوسعید وپسرش ابوطاهر از جمله آنهاست.

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش